Nijak se netajím skutečností, že jsem intenzivním příznivcem tematiky dospívání v umělecké tvorbě. Pro inscenaci Jeden z nás lže, ostřílené divadelní grupy z Ostrova Hop-Hop, v podstatě tedy představuji ideální divácký cíl. Navíc by se mohlo zdát, že výchozí bod projektu je na tělo přímo ulitý typologii, věku, i (nepochybným!) schopnostem vybraných aktérů. Přesto však dosažený výsledek povážlivě drhne. Proč?
Základním kamenem tvůrčího failu je pofidérní kvalita románové předlohy Karen McManus, jež postrádá většinu základních atributů kvalitní tzv. young adult žánrové tvorby – uvěřitelnost zápletky, autenticitu postav, i vnějších formálních prostředků, zejména pak mluvy. Značně neobratná je i žánrová fúze s obstarožní kriminálkou ve stylu Agathy Christie. Titulním lhářem je tady především autorka: její vybájený svět totiž nemá s reálnou džunglí náctiletých vztahů pranic společného. Je prázdnou moralitou, jejíž kvalita se zdáli smutně dívá na perly z autorských pokladnic Johna Hughese, Kevina Williamsona, či Stephena Chboskyho. Zřetelné limity problematického dílka navíc zbytečně prohlubuje nepečlivý překlad Renaty Vrabelové a ve finále i scénická adaptace režisérky souboru Ireny Konývkové, jíž chybí dramaturgie, i cit pro zvolené reálie. Předváděné charaktery se tak pohybují v definičním spektru mezi hrubozrnnou povrchní karikaturou, a perpetuálním provětráváním mnohokrát prověřených inscenačních schémat. Kostýmní pastiš i jazyková forma evokují doby dávno minulé, i obskurně deformovanou představu starého člověka „o těch mladých“. Láska, sex a něžnosti, optikou vzteklého houpacího koně, jenž zůstal v dětském pokoji opuštěný, nahrazen tabletem, Tinderem, a antidepresivy. Znuděný divák, zmlsaný 13 důvody, Euforií či Snídaňovým klubem si jen líně odškrtává homosexualitu, steroidy, nepochopení a další obvyklé propriety. Zde nepomohou ani technologická ozvláštnění v podobě v reálném čase divákům odesílaných SMS (jež už jsou beztak dávno out), a bohužel ani heroické výkony snaživého herectva, jež na výtečnou skládá zkoušku z fyzické přípravy i vzájemné spolupráce. Zbytečně pluh dobře orá v neúrodném poli. Přeji úspěšnější hledání témat budoucích!K
Nesouhlasím, představení i předloha měla své divadelní kouzlo, jehož cílová skupina toto jistě velmi ocení.