Rozhovor s Oscarem Hulcem, Milanem Dederou, a Otto Linhartem, alias trojhlavou vůdčí uměleckou saní divadelního spolku Ojebad, který na letošní Šrámkův Písek přiváží inscenaci, lakonicky nazvanou Odborná porota.
Kde a jak jste posbírali zásadní impulsy k inscenaci Odborná porota?
Oskar: Jakožto syn porotce je sbírám celý život.
Milan: Značná část replik z Odborné poroty je spojena s inscenacemi, na kterých jsem se nějak autorsky podílel já. To byly totiž ty, se kterými jsme nikam nepostoupili. Stačilo tedy jen zalovit v paměti a vybrat zajímavé kousky.
Otto: Ze zkušeností z vyslechnutých debat na rozborových seminářích amatérských přehlídek za posledních jedenáct let. Nápad k umístění odborné poroty na prkna se ale zrodil až v momentě, kdy se začal rozšiřovat repertoár Divadla Ojebad a porotcům tak byl více na očích.
Jak bys osobně charakterizoval základní režijní a hereckou metodu Otto Linharta?
Oskar: Režii bych popsal jako změť hysterie, násilí a nadávání. Je na něm poznat škola Ondřeje Pumra. Ale s nastávajícím otcovstím se mírní, ostatně stejně jako Pumr. A o jeho katastrofické topornosti, se kterou se na jevišti spíše nepohybuje, než pohybuje, bych raději pomlčel.
Milan: Režie: Demokratická anarchie. Hraní: Zdeněk Izer šmrncnutý Vladimírem Polívkou
Otto: Pro režijní metodu je klíčová jihoindická meditace a celková relaxace svalů. Krátce před dosažením stavu naprosté harmonie se světem začnu herce bít a hystericky jim nadávat. Chování herce je pak ne nepodobné chování ostříleného divadelního kritika po letech strávených diskusemi nad amatérským divadlem. Rychlejší způsob, jak vyvolat tento pocit, bohužel není.
Jak vznikala textová složka inscenace – byla nějaká její verze připravena před procesem zkoušení, nebo vznikala paralelně během zkoušek?
Oskar: První verzi měl Otto přinést na podzim roku 2017, donesl ji na podzim roku 2018, finální verze bude hotova na podzim 2019.
Milan: Myslím, že verze č.7 byla hotová ještě před zkoušením. Ale možná to byla verze č. 9. Už si to přesně nepamatuji.
Otto: První verzi textu jsem přinesl na podzim roku 2017, ale některým členům souboru se nelíbila. Dosud jsem nepochopil proč. Ta současná třeba neobsahuje scény, ve kterých například Mgr. Ekdal, Ph. D. hraje počítačové hry se svým kamarádem Gregersem prostřednictvím brýlí na virtuální realitu, nebo kdy jiná mužská postava svádí vdovu u těla jejího zesnulého chotě. Asi jim to přišlo moc kontroverzní. Odsouhlasená verze textu byla hotová loni na podzim. Zbytek textu se kolektivizoval během zkoušení. Kontroverzní scény jsme v ní nahradili balónky.
Moc díky a těším se na setkání v Písku!
KlariN
0 Komentáře.