Z mostecké divadelní líhně se na Šrámkův Písek řítí hned dvojice pozoruhodných inscenačních projektů, jež mimo jiné spojuje jméno českého ekvivalentu slavného herce a bývalého wrestlera The Rocka. Rozhovor s divadelním režisérem, pedagogem, a politickým aktivistou Pavlem Skálou.
Kde se v umělecké tvorbě mostecké divadelní omladiny opakovaně bere odvaha k politicky angažovanému divadlu?
Politika se dotýká nás všech a všeho. Svoboda, vzdělání, naše možnosti a příběh, který může inspirovat. Jsou to témata mých divadelních svěřenců i moje, a tak je samozřejmě nejrůznějšími způsoby zkoumáme.
Jaké jsou styčné body tvůrčích a ideových východisek Havlových Antikódů, a životních osudů Malály Júsufzajové, v čem jsou naopak odlišné?
To jsou mi otázky :D. Styčné body jsou především v nesvobodě, v přirozené touze po svobodném vzdělání, v politické angažovanosti. Rozdílné jsou v genderu, v kontinentu, v možnostech i ve zlomu.
Jakým způsobem se zrodila myšlenka inscenovat Havlovy kaligramy?
Přišla, vyzvala a my jsme pak bojovali.
Proč jste v případě inscenace Maláliny životní odysey zvolili formu apelativního loutkového divadla?
Loutkovost, knihy, vzdělání, tabule, ovládání, pomíjivost, příběh z blízkého východu a zároveň změna, touha vyzkoušet si, hledat, vnímat materiál, hledat formu a mnoho dalšího.
Jak se na vzniku obou inscenací podílela neradostná situace uplynulých měsíců?
U Špenátů a Kedlubny jsme spolu jezdili na kole do Rakovníka, trpěli v planku, pekli makronky a grilovali hamburgry s vlasní čalamádou, houskami i mletím masa. Zažili jsme spolu mnohé, o divadle jsme se moc ale nebavili. U Reservé jsme se bavili zřídka. Karanténa dala klid a možnost. Ukázala manipulaci strachem i cestu k něčemu jinému.
Jak probíhaly přípravy a následně první polovina Vaší přehlídky Přemostění?
Bylo to parádní i únavné.Vše jsme zvládli ve třech týdnech od výběru po program a realizaci. Bylo to peklo. Ale zvládlo se to, myslím, že přes poněkud pochmurný start, kdy v publiku bylo jen cca 16 lidí, to ve finále končilo radostně s několikrát vyšším počtem. Soubory touží hrát, my chceme jejich vracení se k normálu dát prostor.
Je Vaše letošní příprava na Šrámkův Písek v něčem radikálně odlišná?
2 měsíce nezkoušeli a obě dvě inscenace jsme museli (pokud jsme chtěli, my jsme chtěli) nazkoušet/dozkoušet během 3 týdnu. Intenzivnější touha po inscenaci přišla a díky ní jsme tady. Makalo se.
Hrušky, pomeranče nebo tatarák a proč?
Všechno. Tatarák večer – pomeranče ráno a dobrou hruškovici celý den.
Za odpovědi díky!
0 Komentáře.