Písek 2022 – poznámky z debat

Zde uvádíme stručný výběr zaznamenaných poznámek z debat. Nejedná se ani zdaleka o doslovný přepis. Jen stručně vyzdvihujeme, co nás u jednotlivých debat v daném okamžiku zaujalo.

lektoři: Zoja Mikotová, Vladimír Hulec, Tomáš Žižka, moderoval Jakub Hulák

Babodrama: Entschuldigung

Divák č.1 : Líbila se mi kapela, i když písně mohly být žánrově nápaditější. Děkuji souboru, že přinesl toto téma.

Divák č. 2: Je důležité, aby i mladí lidé zpracovávali témata, která nezažili. Takhle se může předávat téma nebo zkušenost z generace na generaci. Tento soubor se do toho pustil, a to oceňuji.

Zoja M: Oceňuji radost, kterou jste vnesli do práce s tak těžkým tématem. Líbila se mi jistá nejednoznačnost, nedoslovenost, téma jste nezjednodušovali. Ze začátku mi přišlo, že jste byli nervózní, a proto jste možná zbytečně drmolili a špatně vyslovovali. V divácích zůstává otázka: Jak to teda všechno bylo?

Tomáš Ž: Bylo zajímavé sledovat, že jste se zkusili naladit na určité bolavé místo paměti národa. Formě, která spojovala jednotlivé epizody, jsem nerozuměl (kabaret na mě působil triviálně). Představení mohlo být obohacené o individuální příběhy vašich předků z pohraničí. Herečka: Téma jsem původně znala jen z hodin dějepisu a nic mi neříkalo. Díky tomuto textu jsem se o tématu pobavila s babičkou, která mi zprostředkovala svou zkušenost. Díky babičce jsem pochopila hloubku textu a téma se stalo osobním.

BK feat. Uhřík: Budiž pestr

Divák: Hrozně se mi to líbilo. Možná i nejevíce, protože to bylo lehce uchopitelné.

Divák: Líbilo se mi, že jsem mohla souznít s postavou neposlouchané ženy. Bylo mi až trapně, odhaleně.

Divák: Styl humoru byl dobře zvolený, nenucený.

Vladimír H: Jsem okouzlen performerama, což je na české prostředí nezvyklé. U performerky bych ale ocenil větší vývoj postavy (dušení, kvašení ve fólii).

Zoja M: Trošku mi vadilo, že jste ze začátku mluvil ostravsky, ale postupně se tento znak utvářející postavu mírně vytrácel.

Tomáš Ž: Tento skeč by se dle mého názoru mohl vice rozpracovat, abychom mohli říct, že je to komplexní inscenace. Druhá performerka by mohla být v inscenaci více zapojená.

Divák: To co se nastolí na začátku, sledujeme až do konce. Chybí moment zvratu. Účinkující: Představení bude mít ještě druhou půlku z pohledu ženy. Doufám, že kus jednou uvidíte celý.

AUT: Susedi

Divák: Po několikátém opakovaní stejných vět mě začala inscenace trochu nudit.

Divák: Mě se naopak ona repetitivnost moc líbila.

Divák: Téma neschopnosti lidí mít sousedské vztahy na mě opravdu dolehlo. Na konci mě mrazilo. Díky za zpracování takového tématu.

Vladimír H: Z inscenace leze příliš struktura a účelnost. Když jsem zavřel oči, poslouchal jsem rytmus pohybu a slov na jevišti – chybělo strojové tempo účinkujících, které by mohl narušit až onen narušitel.

Tomáš Ž: Forma je důležitá a mě se líbí. Soubor vytváří rytmiku a pohyb. S těmito faktory by se mělo vědomě pracovat.

Divák: Mám rád modelové divadlo, prostředky mě bavily. Provedení však působilo žákovsky. Když se lidé proměňují ve zvířata, je to příliš popisné.

Tvůrce: Jsme sousedské divadlo. Scházíme se zatím pouze rok. Využívali jsme různých cvičení, na kterých jsme přes rok pracovali.

Mámení: Experiment Ψ

Divák: Téma mě zajímá, ale všechno mi přišlo měkce, banálně podané. Představení mi přišlo hlavně vtipné, ale to asi nebyl záměr.

Divák: Nejvíc mě bavila postava kouzelníka, která manipulovala s pravdou a lží.

Divák: Generační výpověď souboru, ze kterého srší energie.

Tomáš Ž: Snaha o generační pohled, který ale nejde příliš na dřeň.

Vladimír H: Působili jste jako dravá mládež. Představení bylo složeno z provokací a smalltalku. Cítil jsem, že tvoříte v rámci klipové kultury.

Zoja: Co byste dělali, kdyby lidé skutečně odpovídali na otázky kladené publiku? Přišlo mi, že s tím moc nepočítáte… Vyzdvihla bych výtvarno a fungující sehraný kolektiv.

TRIARIUS: Ahoj můj miláčku

Divačka: Neznala jsem partnera, se kterým jsem na představení šla. Mnohem větší vtah jsem si potom vytvořila s hercem. Když mě na konci strčili do kruhu s neznámým mužem za mými zády, nerozuměla jsem tomu.

Divák: Jemně pojaté prostředí navozovalo atmosféru doby.

Vladimír H: Ne vždy jsme schopni uhrát prostor, který využíváme… Myslím, že je dobře, že se tak intimní věci říkají jen mezi čtyřmi lidmi. Čtení textů mi texů přišlo zbytečně divadelní, skromnější způsob podání by mi více vyhovoval. V Jirousových textech nemusíme zdůrazňovat poezii, je tam i bez toho.

Divák: Projev mi přišel překultivovaný.

Zoja M: Texty mají obrovskou sílu. Vy máte příjemné hlasy, ale dělali jste je možná zbytečně ještě příjemnějšími.

Tomáš Ž.: Oceňuji, že jste použili zvuky ptáků jako zvukový doprovod, protože Jirous měl ptáky moc rád. Tvar mi přišel adekvátní.

Divačka: Měla jsem problém dostat se do příběhu. Nebyla jsem si jistá, jaká je moje pozice v tomto představení.

D.R.E.D.: Muž z osla

Divák: Vnímal jsem v podstatě dva konce. Když už diváci odcházeli, přišel někdo pomoci ležícímu herci na jevišti. Byl to druhý konec? Byl to záměr?

Divák: Nepochopil jsem, co je myšlenkou představení, vůbec jsem nechápal, o co jde.

Divák: Celek se mi zdál nesrozumitelný, ale drobné situační jednotlivosti mě bavily moc.

Divák: Pro mě představení bylo prostě o kůži v různých významech.

Vladimír H: Dred bývá vždy na pomezí happeningu, rituálu. Představení provokuje k divácké odezvě, to oceňuji.

Tomáš Ž: Dred se snaží překonávat konvence divadelnosti.

Zoja M: Představovala jsem si, jaké by to bylo hrát toto představení v přírodě. Nesmírně na mě působila homogennost vaší skupiny. A všechny akce vycházely z hravosti, i když atmosféra se postupně zvážňovala.

Ojebad: 2. díl (bublinové tetralogie)

Divák: Bavilo mě to, a bral jsem to jako bohapustou legraci.

Divák: Líbilo se mi, že je to satira všeho možného.

Divačka: Očekávala jsem, že vše skončí dramaturgickým úvodem a diváci budou napáleni.

Tomáš Ž: Texty, které si soubor vybírá, jsou čím dál více intelektuální. Představení jsem nečetl jako komedii, spíš jako jakýsi škleb nad přijímáním kultury. Představení by se mělo ještě brousit, a to jak jednotlivé situace, tak herecky.

Zoja M: Dramaturgický úvod se mi líbil a moc mě bavil. Nevadilo by mi, kdyby byl delší. Oceňuji vrstevnatost představení, ale některé situace byly nedotažené.

Vladimír H: Dramaturgický úvod byl zajímavý a naplnil mě velkými očekáváními. Představení samotné mé představy ale nenaplnilo. Zajímala by mě větší scéničnost. Představení působilo jako plující loď bez větru.

LÁHOR: Před sebou utečeš

Divák: Asi nejlepší představení, které jsem viděl za posledních třicet let. Oceňuji vyváženou kombinaci struktury a improvizace.

Divák: Myslím, že to bylo z devadesáti devíti procent nazkoušené.

Divačka: Obdivovala jsem souhru, a představení bylo krásné.

Divačka: Obdivuji, jakým způsobem děláte poetické jednání.

Zoja M: Byl to vrchol bohatého dne. Dovolili jste si spoluprožití, a to je jedinečný zážitek.

Vladimír H: Uvědomil jsem si, že facka je hrozně teatrální. Nevěděl jsem jestli to k vašemu souboru sedí. Líbilo se mi téma krutosti politiky a krutosti světa. Je hrozné, že to, na co si v divadle hrajeme, se odehrává skoro v každém městě, státě, …

Tomáš Ž: Přišlo mi, že oproti dřívějším kusům jste málo riskovali. Každá postava byla dobře propracovaná, a to fungovalo.

Přidat komentář

0 Komentáře.

Přidat komentář


Upozornění - Můžete použít tytoHTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>