debata: ALEŠToLoVÉ, ZUŠ Trnka, Plzeň – Pravda Aleš

PV: „Ještě nikdy jsem to, co řeknu, neříkal. Začátek úžasnej. Konec úžasnej. Prostředek nadbytečný. Lekl jsem se představy, že se všichni vystřídají. A vystřídali.“ Chápe ZUŠkový princip, aby se dostalo na všechny. Empatie v dramaťáku ke všem. Ale bezohlednost vůči divákovi. Zajímavý morální paradox. Navrhuje: vylosovat dva či tři lidi, kteří by své výpovědi uvedli. Celek ho zajímal. Ale iritování publika vedlo k usínání diváků. 

Číst dále »

debata: Invisible theatre Kalawatsch R.A.J. – Utlačování nebo intervence

TŽ: Kontext divadla utlačovaných Augusta Boala – aktivismus, politické umění, meditace. Etapy, metodika skrze divadlo fórum, jak nakládat s diváky. 60. léta 20. století. Témata sociálního despektu vlády. Vstupoval do vězení, do témat utlačovaných žen. “Hrálo se” ve favelách, na ulicích, na náměstích, tj. v netradičních prostředích. Sám pracuje s Boalem v rámci site specific divadla.

Číst dále »

debata: Thea, Svitavy – Strážci Země

VH: Prvně viděl na festivalu Svitavský fanda. Napůl koncert doprovázený loutkovým, až naivistickým, divadlem. Ve Svitavách působil jako groteskní hříčka. Prohřešky vůči loutkářskému řemeslu, ale kvalita komunitního divadla. Tady v Písku trochu mechanicky odvyprávěné divadlo.

Číst dále »

debata: Mámení, Brno – Richard III.

Plénum: Kvituje kompozici v prostoru. TŽ: Kontext divadla. Site-specific divadlo (akcentování prostoru) a imerzivní. Důležitý průzkum místa. Reinterpretace prostoru. Pohyb a modelace publika. Krev, průvan, návštěvníci – pojmenování publika. Limitace velikostmi prostoru – začít při průzkumu od nejmenších míst. Proudění se nechává částečně na divákovi. Často není třeba průvodce.

Číst dále »

debata: Hana Voříšková, Choceň – Nikdy naráz netrápí tě mráz a oblak komárů

PV: Připomíná letitou debatu s Hankou Voříškovou, kterou se snaží dotlačit k temnějším tématům. Hanka na to prý tentokrát vyzrála. Uchvácen. Přišla s něčím, co je krásné, promyšlené, poetické, intenzivní a s dokonalým rytmem. Je jeho hvězda, hrdinka. A dělá to opakovaně. Přijde, nabídne. Letos ale dokonalá bouda. Udička v první části: příběh, který známe. V druhé polovině: hard-core horor.

Číst dále »

debata: D.R.E.D. – Totování

PV: S písní na rtech: Krutý dredy, hustá věc… Pevné, soustředěné, srozumitelné a promyšlené představení mířící do hloubky. D.R.E.D. úmyslně do programu nedává detaily. PV tedy vysvětluje, že jsme viděli zpracování tradičního sumerského mýtu. Královna Země – Inanna, aby získala celistvost jde i za cenu utrpení do podsvětí za svou sestrou Ereškigal. Cestou se u každé brány musí něčeho svého vzdát a postupně přijde o vše. Nahota je v tomto představení stylově podaná a odůvodněná. Oddaný přítel Inanny jde za ní a vymění se za ni, aby se mohla vrátit.

Číst dále »

debata: Brambůrky, Most – Kolik nám zbejvá?

VH: Mapování svých problémů, zážitků. Umělecky a řemeslně dobře divadelně zpracovaný. Herectví i práce s rekvizitou jsou zkušené a vědomé. Velkou roli hrají detaily. Chybí pátá osoba. Roadmovie osvobozující pro diváka.

Číst dále »

Kdo by mohl jet v létě do Hronova?

Status naší písecké přehlídky umožňuje, aby lektoři nominovali a doporučili některé inscenace pro letní Jiráskův Hronov. Letos se rozhodli takto:

Číst dále »

Kam s prachama?

Jedna z dívek na začátku hry Kolik nám zbejvá? vzpomíná nad hromadou třiceti tisícikorun na zdánlivě banální myšlenku z hodin filosofie, že peníze jsou jen papírky, v jejichž hodnotu věříme. Na hru mosteckého souboru Brambůrky lze nahlížet mnoha způsoby, přičemž jednou z možných optik jsou právě peníze.

Číst dále »

debata: NJ feat. Uhřík, Nový Jičín – Ptáci

VH: Etuda ptáci. Otázka, jak moc se improvizuje a jak moc je to fixní. Zvláštní humor a tělesnost vyplývající z postavy hlavního představitele a autora fascinuje.

Číst dále »