Před Pískem: Nikdy naráz netrápí tě mráz a oblak komárů: rozhovor

Hana Voříšková vypráví o tom, jak inscenace vznikla a jak je to s jejím dlouhodobým divadelním experimentem.

Jak a proč jsem vytvořila tuto inscenaci.

O Vánocích 2021 jsem byla nemocná. Byla jsem sama doma a hledala jsem něco ke čtení.

Číst dále »

Před Pískem: Cestovatelky: rozhovor

Anežka Marušincová, Eliška Ivanová, Terezka Langmannová a Zuzka Jarošová se všechny narodily s Trizomií 21, což znamená, že mají ztrojený 21. chromozomový pár v každé buňce svého těla, narodily se s Downovým syndromem. V době ještě před koronavirem se začaly scházet, aby hrály společně divadlo, tudíž měly v životě něco, na co se budou těšit, kde se budou UČIT  a ROZVÍJET SE , to byl náš záměr.

Číst dále »

Program Šrámkova Písku 2023

Už máme hlavní program celého víkendu:

Experimentující divadlo: co to je? – Jak to vidíte vy?

Šrámkův Písek má status přehlídky experimentujícího divadla. Čas od času je možná dobré zamyslet se nad tím, co to to experimentující divadlo vlastně je. Podělte se prosím o své pohledy v komentářích; postupně je budeme shrnovat a třídit; přímo při ŠP 2023 potom proběhne debata naživo. (foto Milana Strotzera: ŠP 2020: ZUŠ Jaroměř: Cik!)

Číst dále »

Písek 2022 – poznámky z debat

Zde uvádíme stručný výběr zaznamenaných poznámek z debat. Nejedná se ani zdaleka o doslovný přepis. Jen stručně vyzdvihujeme, co nás u jednotlivých debat v daném okamžiku zaujalo.

Číst dále »

PÍSECKÝ (ode)PSANEC

Zde je všech 5 čísel festivalového plátku – čísla 0, 1, 2, 3 a 4.

Číst dále »

Kdo že je poslán do Hronova?

Porota zdůrazňuje, že nejde o to, kdo byl nejhorší či nejlepší, jde čistě jen o to, kdo bude nominován či doporučen na Jiráskův Hronov. Porota uvažuje například také o tom, jakou zprávu o experimentálním divadle vyšleme do mezidruhové přehlídky.

A jak to tedy ta porota rozhodla?

Číst dále »

Průnik společných interpretací a pocitů

Minirozhovor s Matějem Nárožným, Anetou Mrázkovou, Marci Plíhalovou a Tomášem Mohrem o vznikání inscenace Zá rubni:

Prováděli jste Zá rubni už i jinde než ve Fabrice ve Svitavách?

YESSS… V Brně a Městečku Trnávka

Dočetl jsem se, že inscenace je založená na výchozí básni. Je-li to pravda, můžete přiblížit, jak se od básně odvíjela/odvíjí?

Jedná se o průnik společných interpretací a pocitů atmosféry básně. 

Číst dále »

Abychom rozpustili kyselinu mléčnou ve svalech

Rozhovor s Ondřejem Pumrem k inscenaci Muž z Osla:

V Muži z osla se vyprávějí určité příběhy / předkládají určité úvahy. Předpokládám, že jsou plodem performera, který je říká. Je to tak?

Plodem performera většinově nejsou, nějak však pupeční linkou jsou s ním spojeny. Jsou výplodem Daniela Hradeckého, Paola Sorrentina a režiséra a danému mluvčímu jdou jak do huby, tak do těla, tak do duše.

V Muži z osla se vyprávějí určité příběhy. D.R.E.D. se vyjadřuje v tom smyslu, že všechny příběhy jsou stejné. Dá se k tomu něco poznamenat?

Číst dále »

Televize – instituce – rytmus dní

Rozhovor s Janem Gérykem o kontextu inscenace Budiž pestr:

Jak vzniklo slovo pestr?

„Pestr“ je slovo „pestrý“ zkrácené tak, aby se to rýmovalo se Silvestr. Zpopularizováno názvem hlavního silvestrovského pořadu Československé televize v roce 1972 „Silvestr, budiž pestr“.

Číst dále »